Život je velký kolotoč

20.03.2020

Marta Balejová, Život je velký kolotoč. TONSTUDIO Jaromír Rajchman 2007


Marta Balejová patří mezi naše nejvýznamnější současné šansoniérky. Hudbě se věnovala odmalička. Učila se hrát na klavír a na violoncello. Vystudovala Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze v oboru zpěv a na Středočeské konzervatoři absolvovala v oboru tvorba písňových textů. Působila několik let jako sboristka country skupiny, ale v současnosti se věnuje jen šansonu. Na repertoáru má představení Pocta Edith Piaf přibližující posluchačům život této legendy. (Měla jsem možnost představení vidět a bylo to úžasné.)

Na albu je celkem 17 skladeb. Najdeme tu písně legendárních šansoniérů, jako byli Charles Aznavour, Edith Piaf, Yves Montand nebo Jacques Brel, ke kterým si interpretka napsala české texty, např. Blázni mladí (La Boheme), Honza, co má pech (La Goualante Du Pauvre Jean) či Anděl sám (T'es Beau Tu Sais). Podstatnou část tvoří i původní autorské skladby, u kterých najdeme vedle Marty Balejové jména jako Petr Hapka (Tanečnice) či Petr Ožana (Nemá cenu lhát). Kromě češtiny zazní i francouzština.

Jedním ze znaků šansonu jsou texty s hlubokými myšlenkami o životě všeobecně, o vztazích mezi lidmi,... Někdo nemá šansony rád, připadají mu pochmurné. No, je pravda, že to nejsou vždycky veselé příběhy, ale ukazují život takový, jaký je i s jeho temnějšími stránkami. Album Život je velký kolotoč obsahovou stránku do puntíku splňuje. A přiznám se, že si tohle album pouštím právě ve chvílích, kdy už mi ten náš svět leze na nervy. Při poslechu si uvědomím, že na tom nejsem zase tak špatně. Je to taková malá terapie hudbou. :-)

Mezi mé oblíbené skladby patří Můj legionář (Mon Légionnaire). Text napsal Raymond Asso a hudbu Marguerite Monnot. Asso vytvořil text na základě svých zkušeností. V letech 1919-1923 byl legionářem v Turecku a Sýrii. V roce 1935 nabídl svůj text Edith Piaf, ale ta ho odmítla. Poprvé skladbu nazpívala Marie Dubas o rok později. Ale Edith Piaf ji nejvíce proslavila. :-) Dalším favoritem je píseň Starý klavír (Le Vieux Piano) z pera dvojice autorů Claude Léveillée a Henri Contet o jednom vzpomínání. A do třetice ještě skladba Anděl sám (T'es Beau Tu Sais) autorské dvojice Georges Moustaki a Henri Contet. Tuhle skladbu mám asi nejradši kvůli příběhu, který vypráví, že na každého čeká někdo, kdo ho může mít rád.

Album je doplněno bookletem, kde jsou všechny texty písní. Kromě toho je to malé umělecké dílo. Obal vytvořil ak. mal. Hanák Miroslav.

Jean Gabin a Jacques Brel se kdysi přeli o to, kdo se může stát snáze šansoniérem. Herec nebo zpěvák? Jak to nakonec dopadlo? Dohodli se na tom, že v šansonu záleží především na pravdivém výrazu a nesmí v něm chybět životní zkušenost. Zkuste se zaposlouchat do alba Život je velký kolotoč a třeba tuhle otázku vyřešíte. :-)


Protože jsem nenašla nahrávku přímo z alba, tak aspoň na ukázku tahle nádherná skladba. :-)