Zelená Čarodějka přiletěla do Prahy, 15. 9. 2019

19.09.2019

Tak jsme se dočkali a další světový titul dorazil do Prahy. Po Bídnících, Plesu upírů a Fantomovi Opery se v pražské GoJa Music Hall zabydluje Čarodějka, v originále Wicked. Muzikál s hudbou a texty Stephena Schwartze vznikl na motivy knihy Gregoryho Maguira.

V zemi Oz se slaví. Zlá čarodějnice ze Západu zemřela. Ale byla skutečně zlá? Nebylo všechno trochu jinak? Vypravěčkou příběhu je bílá čarodějka Glinda. Ve svých vzpomínkách se vrací na Univerzitu Shiz. Mezi novými studenty jsou i dvě dcery guvernéra Frexe, starší Elphaba a mladší Nessarose upoutaná na invalidní vozík. Glindu všichni zbožňují, ale Elphabě se kvůli její zelené kůži vyhýbají. Ke zděšení obou se stávají spolubydlícími. Elphaba projevuje kouzelnické nadání a Madame Morrible ji zařadí do čarodějného kurzu. Na univerzitě se setkává s princem Fiyerem, frajírkem, kterého všichni obdivují. Při přednášce historie upozorňuje Dr. Dillamond na znepokojivou situaci zvířat v Oz. Zvířata ztrácí svou schopnost mluvit. Elphaba se pomalu sbližuje s Fiyerem, ale na toho si myslí i Glinda. Elphaba se setkává s Čarodějem. Zjišťuje, že ji chtěl společně s Madame Morrible využít pro své plány a rozhodne se proti nim bojovat. Je prohlášena za zlou čarodějnici a rázem po ní pátrá celá země. Jak to všechno dopadne... to už prozrazovat nebudu. :-)

Český překlad vytvořil Adam Novák a texty písní Michael Prostějovský.

V hlavních rolích se nám představili Markéta Pešková jako Elphaba, Nikola Ďuricová jako Glinda, Petr Ryšavý v roli Fiyera a Monika Sommerová jako Nessarose. V rolích Čaroděje a Madame Morrible vystoupili Josef Štágr a Barbora Rajnišová. Mluvícího berana Dr. Dillamonda ztvárnil Jindřich Nováček.

Nikola Ďuricová se role Glindy zhostila na výbornou. Její postava vyvolávala salvy smíchu. Byla to ta správná "pipka", která ale umí překvapit. Během děje projde charakterovou proměnou. Zdatně sekundovala Elphabě v podání Markéty Peškové. Markéta má rovněž velmi pěkně zvládnutou hereckou stránku své postavy. Když Elphí poznává, že má Fiyera ráda a zároveň se přesvědčuje, že to nemůže být pravda, věřila jsem jí vše. Líbila se mi i pěvecky, jen ve vyšších polohách mi přišlo, že už trochu křičí. Mezi oběma představitelkami dobře fungovala chemie. Slyší na sebe.

Fiyero v podání Petra Ryšavého byl typický frajírek, který postupně poznává, že je život přece jen trochu složitější.

K nejvýraznějším a pro mě k nejzajímavějším výkonům patří tři. Monika Sommerová jako Nessarose má dvě polohy. V první půlce je nesmělá a křehká, ale když se stane guvernérkou Mlaskalova dokáže působit i tvrdě a ostře. V černých šatech a tmavé paruce mi tak trochu připomínala madame Giry. :-) V paměti mi zůstane výkon Jakuba Hübnera, který ztvárnil guvernéra Frexe, otce zelené hrdinky. Bylo zajímavé sledovat rychlé změny v chování záležející na tom, s kterou dcerou zrovna mluvil. K Elphabě byl jeho vztah rezervovaný až chladný, zato Nessarose byla jasně jeho miláčkem. Kromě této roličky je Jakub ještě členem company. A dovedla bych si ho představit i v roli Fiyera. :-) A do třetice tu máme Dr. Dillamonda v podání Jindřicha Nováčka. Je to opět role více činoherní a s maskou, která zcela zakrývá tvář herce. Na rozdíl od Monsieur Reyera má i jednu píseň s názvem Je to zlé. Jediné co mě trochu překvapilo je, že náš Dr. Dillamond je beran a ne kozel.

První, co mě zaujalo při příchodu do hlediště, jsou kulisy Fantomova divadla, které zůstaly na svém místě a byly doplněny ozdobami - chrliče, drak a jiné. To se mi nelíbilo. Měla jsem stejný pocit jako u Plesu upírů, že se dívám na scénu loutkového divadla.

Nemůžu srovnávat naši verzi se zahraniční, zatím jsem neměla možnost navštívit ji v zahraničí. Nemohu tedy porovnávat, nakolik se povedly kostýmy. Česká obdoba kostýmů z dílny Zity Miklošové mi připadá krásná, hlavně část pro company. I scéna se mi líbí, ale projekce mi přišly rušivé.

Myslím, že své publikum si Čarodějka najde, ale k mým top dílům patřit nebude. Nebavil mě příběh. Přesto bych ráda viděla i ostatní alternace.