Tančírna - zážitek, který hned tak nevymizí

17.03.2018

Nechala jsem se nalákat a vyzkoušela si představení Tančírna v Divadle Radka Brzobohatého v Praze. A můžu říct, že rozhodně nelituji, protože takový zážitek jsem dlouho neměla. Takže moc děkuji své kamarádce, za to, že mi o tom vyprávěla a navnadila mě. Už samotné divadlo je velmi příjemné místo. Je menší, ale s pěknou atmosférou. A památka na Radoslava Brzobohatého na vás dýchá ze všech stran. I z reproduktorů oznamujících začátek představení zní jeho hlas. 

A čím je Tančírna tak výjimečná? Předně, za celou dobu se na jevišti nepromluví. Vše je vyjadřováno tancem. Divadelní hra vznikla před třiceti lety v pařížské divadelní společnosti Le Théatre du Campagnol a námět později zpracoval pro svůj slavný film Tančírna známý italský režisér Ettore Scola. (Nedávno běžel na Artu, bohužel jsem ho zase prošvihla.) Takže do činohry moc nezapadá.

Celý příběh se odehrává v taneční kavárně, kde její majitel vzpomíná na všechny roky, které v tančírně prožil. Setkávají se tu lidé, aby si odpočinuli od běžných starostí. Z náhodných návštěvníků se stávají přátelé, poté partneři a k tomu všemu okolo nich víří dějinné události. Zažijeme doby první republiky, odjezdy do Ameriky, přes druhou světovou válku, období komunismu až k Evropské unii. Vše dokresleno dobovými kostýmy a hudbou, takže si ani neuvědomíte, že vám mluvené slovo vlastně vůbec nechybí. O choreografie se postaral Petr Čadek, známý především ze soutěže Stardance. Režie se ujala sama Hana Gregorová. Výběr hudby má na svědomí Ondřej Brzobohatý.

Pro mě asi nejzajímavější a zároveň nejemotivnější byla část týkající se druhé světové války, kde je ukázána i likvidace Židů. Musím říct, že v momentě, kdy došlo k rozdělení zamilovaného páru, a židovská žena musela do transportu, jsem neudržela slzičky. V tu chvíli jsem si přála jen jedno, aby se po válce vrátila. Udělali mi radost, vrátila se k svému partnerovi. 

Překvapilo mne, jak se všichni účinkující vypořádali s choreografiemi. Do některých bych opravdu neřekla, že tak pěkně tančí. Obsazení bylo následující: Karel Hábl jako majitel tančírny. Patří k těm hercům, kteří dokáží mluvit jen pohledem a dostanou vás. Tuto roli původně hrál Radoslav Brzobohatý, který už bohužel mezi námi není. Dále se na jevišti objevili David Gránský, Miloslav Mejzlík, Michal Roneš, Antonín Hardt, Ernesto Čekan, Přemysl Pálek, Hana Gregorová, Vanda Károlyi, Dagmar Čárová, Pavlína Mourková, Kateřina Peřinová-Velebová,... snad jsem nikoho nevynechala.

Vyzdvihla bych ještě dvojici Přemysl Pálek a Vanda Károlyi, kteří ztvárnili onen smíšený pár rozdělený norimberskými zákony. Jejich tanec byl strhující.

Dlouhotrvající standing ovation bylo plně zasloužené.

Pokud máte chuť a chcete zažít zase trochu "jiné" představení, než jste zvyklí, pak je Tančírna dobrou volbou.