Tabu zvané psychické onemocnění. Muzikál NE/NORMÁLNÍ 26. 1. 2020

02.02.2020

Výlet za kulturou pokračoval. Na neděli jsem si naplánovala muzikály hned dva. Když jsem se probrala z hlubokého zamyšlení, rychle jsem se přesunula na Malou Stranu do Divadla Na Prádle, kde už na mě čekal muzikál NE/NORMÁLNÍ.

Po dobré zkušenosti s Tick, tick... BOOM! jsem se velmi těšila. Muzikál NE/NORMÁLNÍ mě zaujal především tím, že se věnuje tématu, se kterým se moc často nesetkáváme.

Příběh nás zavede do domu Goodmannových, na první pohled dokonalé rodiny. Je tu milující matka Diana, starostlivý otec Dan, dokonalý syn Gabe a hudebně nadaná dcera Natalie. Všechno by se mohlo zdát zalité sluncem, ale postupně se začínají objevovat mračna. Diana se již 16 let léčí s vážným duševním onemocněním - bipolární afektivní poruchou. Nemoc se vyznačuje výraznými výkyvy nálad i energie a ovlivňuje vykonávání běžných činností. Ať si to chtějí připustit či ne, zasaženi jsou tím všichni členové rodiny. Situaci zhoršuje ještě rodinné tajemství, o kterém se za žádných okolností nemluví. Po Dianině sebevražedném pokusu navrhne její lékař elektrokonvulzivní terapii. Zdá se, že léčba zabírá, ale...


Zleva: Tomáš Vaněk, Štěpán Komárek, Daniela Šinkorová, Štěpán Klouček, Kateřina Herčíková a Zbyněk Fric, foto: Petr Florián.
Zleva: Tomáš Vaněk, Štěpán Komárek, Daniela Šinkorová, Štěpán Klouček, Kateřina Herčíková a Zbyněk Fric, foto: Petr Florián.

Autory komorního muzikálu NE/NORMÁLNÍ (v originále Next to Normal) jsou textař Brian Yorkey a skladatel Tom Kitt. Broadwayská premiéra se konala v roce 2009 v Booth Theatre, ale poprvé ho diváci mohli vidět už v roce 2002 v New Yorku na veřejném recitálu. Český překlad vytvořila Zuzana Čtveráčková.

Roli Diany ztvárnila Daniela Šinkorová. Hereckou stránku postavy má velice dobře zvládnutou. Náhlé změny nálad, zmatenost či přehnanou veselost zahrála dokonale. Trochu problém jsem měla s jejím zpěvem. Chvílemi její hlas přecházel do pro mě nepříjemného až mečivého zvuku. A co mi hodně vadilo, že jsem nerozuměla většině textu, který Diana zpívala. Smysl písní jsem chytala z anglických titulků, kterými je představení vybaveno.

Starostlivého manžela Dana hrál Zbyněk Fric. Jeho výkon mě dostal. Herecky byl velice přesvědčivý, zejména ve scénách, kdy Danem zmítá zoufalství a hněv. Písně Byl jsem a To já jsem ten, kdo... jsou velmi působivé.

Ve dvojroli doktorů Maddena a Fina vystupoval Tomáš Vaněk. Dr. Fine je postava spíše komická. Její protiváhou je vážnější Dr. Madden. Obě postavy Tomáš velice pěkně odlišil. Dr. Madden byl ten typ lékaře, který se skutečně snaží Dianě pomoci. Nezapomenutelná je skladba Kdo blouzní / Můj doktor      a já. Téma je vážné, ale píseň je vtipná. I když je to humor černý.

Představitele Gaba, Natalie a Henryho jsem dosud neznala. Všichni tři mě velmi mile překvapili. Štěpán Komárek (Gabe) byl opravdu prototypem vysněného syna. A když vyšla najevo pravda o jeho postavě, to bylo opravdu jako rána mezi oči. Ale nebudu prozrazovat, zajděte si do divadla. :-) Štěpán Klouček (Henry) velmi pěkně vykreslil Nataliina ctitele, milého a citlivého kluka, který se pro ni může stát vytouženou jistotou. Kateřina Herčíková (Natalie) působivě ztvárnila dceru, která se snaží vyrovnat svému dokonalému bratrovi. Navenek se prezentuje jako rebelka, ale v nitru se bojí, že by jednou mohla skončit stejně jako její matka. Všichni tři účinkující se mi líbili i pěvecky.

Představení doprovází živá hudba, šestičlenná kapela pod vedením Kristiny Brachtlové, která dohlížela na hudební i pěvecké nastudování. Muzikál je převážně rockový, ale neomezuje se jen na něj. Zaznamenáme např. i country. 

Muzikál přináší upomínky na další díla. Např. ve scéně, kdy má Diana podstoupit léčbu elektrošoky, zmiňuje film Přelet nad kukaččím hnízdem, kde byla elektrokonvulzivní terapie použita na Randallu McMurphym, poté co napadl dozorce při obraně kamaráda. Padlo také jméno americké herečky Frances Farmerové. Po různých skandálech zaviněných alkoholismem a nevyrovnaným chováním byla ve 40. letech 20. století prohlášena za nesvéprávnou. Převezli ji do psychiatrické léčebny a podrobila se i léčbě elektrošoky. Prvně byl tento způsob léčby použit už ve 30. letech 20. století.



Současně s muzikálem NE/NORMÁLNÍ probíhá osvětová kampaň s názvem #jsemnenormalni!? Její součástí budou besedy s odborníky a projekt NORMÁLNĚ TO OTOČ. Záštitu nad projektem převzal Národní ústav duševního zdraví a Ministerstvo zdravotnictví České republiky.

NE/NORMÁLNÍ mají všechno, co od muzikálu očekávám. Silný příběh s krásnou hudbou, který mě donutil k zamyšlení. Každý si v něm může najít svou linku, která ho osloví nejvíc. Pro mě to byl příběh Dana. Z divadla jsem odcházela ubrečená a velmi spokojená. :-)