Stále aktuální Nebezpečné známosti

20.03.2019

Knihovnička byla lehce zanedbávaná, ale to hned napravím. :-)


De Laclos Choderlos, Nebezpečné známosti, Leda 2013, 456 stran bez obrázků, brožovaná.


Román v dopisech. Tohle mne vždycky trochu děsilo, protože jsem si myslela, že se budu nudit a bude se mi plést děj. Ale konečně jsem se k tomu dokopala. A jsem ráda.

Příběh dvou libertinských intrikánů ve Francii 18. století mne zaujal. Vikomt de Valmont a markýza de Merteuil, dva intrikáni, jejichž největší zálibou je zahrávání si s city ostatních lidí. Bezostyšně svádějí a následně vypočítavě odvrhují nevinné oběti. A ještě se tím jeden druhému chlubí. Příběh začíná příjezdem mladičké Cécile de Volanges z kláštera. Má se vdávat, ale díky výchově je zcela nezkušená a neví, co se bude dít. Její matka se přátelí s markýzou de Merteuil, která je pokládána za ctnostnou vdovu a tudíž si myslí, že by mohla být Cécile dobrým rádcem. Shodou okolností má být Céciliným manželem milenec markýzy a ta zatouží po pomstě. Obrátí se na svého přítele (pokud to vůbec jde tak nazvat), vyhlášeného svůdníka vikomta de Valmont, aby jí pomohl mladou dívku zkazit a jejího vysoce postaveného snoubence tím znemožnit. Valmontovi se zpočátku do takového dobrodružství nechce, už proto, že má zrovna zájem o jinou ženu. Chce svést manželku soudního prezidenta madame de Tourvel, ženu přísných morálních zásad a ctností. Cécile mezitím poznává mladého rytíře Dancenyho a začíná kvést mladá láska. Osud vším zamíchá a cesty všech zmíněných se protnou. Nebudu tady rozepisovat podrobněji děj, abych nevyzradila zápletku. :-) Ale můžu říct, že konec mne aspoň trochu potěšil.

Kniha je psána formou dopisů, které jsou číslované, a editor opatřil dopisy odkazy, podle kterých je možné se vracet a osvěžit si informace. Kniha je psána krásným a bohatým jazykem. Je vidět, že je ještě z dob, kdy nebyly SMS a člověk se uměl vyjadřovat velmi barvitě a košatě.

Autor knihy Choderlos De Laclos (1741-1803), vlastním jménem Pierre Ambroise Francois Choderlos de Laclos, byl francouzský spisovatel a generál. Jako důstojník francouzské armády se dostal do mnoha zemí a různých společenských vrstev. Mohl tak čerpat inspiraci pro své nejznámější dílo - Nebezpečné známosti. Už v roce vydání (1782) zažila kniha velký úspěch. De Laclos pokračoval ve své literární činnosti vydáním díla Úvahy o vlivu Vaubanova génia, ale jeho kritikou upadl v nemilost. Byl odvelen na posádku v Toulu. Po francouzské revoluci se opět dostal k vysokým vojenským postům a roku 1792 se tak stal vrchním velitelem Indických držav. Zemřel při obléhání Tarentu v roce 1803.

Nebezpečné známosti jsou oblíbeným námětem filmařů. Já mám nejradši dvě zpracování. Film Miloše Formana Valmont z roku 1989, kde se v hlavních rolích intrikánů vikomta a markýzy objevili Colin Firth a Annette Beningová. Ti dva se objevují i na obálce knihy (proto mne to taky zlákalo). A druhé zpracování, které bych řekla, že je věrnější knižní předloze, vzniklo o rok dříve. Film Nebezpečné známosti režiséra Stephena Frearse, kde se rolí hlavních padouchů zhostili John Malkovich a Glenn Closeová.

Pokud nemáte čas na čtení a nevadí vám poslech třeba při práci, pak je možné si román vyslechnout ve formě audioknihy. V roce 2014 vydal OneHotBook audioverzi, kde je zachováno členění knihy do kapitol podle jednotlivých dopisů a každá postava získala svůj vlastní hlas. Na nahrávce se podíleli Jiří Dvořák (vikomt Valmont), Vilma Cibulková (markýza de Merteuil), Klára Issová (Cécile de Volanges), Kristýna Frejová (madame de Tourvel) a Jan Meduna (rytíř Danceny). Nově byla přidána postava vypravěče, v podání Igora Bareše, který uvádí posluchače do děje a upozorňuje na některé skutečnosti. Mluvené slovo doplňuje hudba francouzského skladatele Benoita Boriese. Oproti knize je audioverze zkrácená. Poslech si vždy užívám i tak.

Jsem moc ráda, že jsem se donutila si ji přečíst. A nepřestane mne udivovat, že dílo, které vzniklo v 18. století, je aktuální i dnes.