Opera + muzikál = VL aneb Recitál Miroslavy Časarové, 17. 8. 2020

18.08.2020

Všechno zlé je k něčemu dobré. Ano, tohle pořekadlo se už tolikrát ukázalo jako pravdivé. A příkladem může být i recitál, který jsem navštívila. Jméno sopranistky Mirky Časarové jste už určitě zaregistrovali. Muzikáloví příznivci ho znají zcela jistě, a pokud ne, tak se styďte! :-) Mirka ztvárnila roli Madame Giry v české verzi muzikálu Fantom Opery. Pro své příznivce si připravila program složený z operních a muzikálových árií. Původně se měl konat v pražském Klementinu, bohužel to nedopadlo. Vlastně dopadlo. Recitál se konal a my dostali krásnou příležitost poznat nový prostor. A ne jen tak ledajaký. :-)

Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého na pražském Karlově, kde se koncert konal, je původně gotický kostel, přestavěný v baroku. Leží v areálu kláštera kanovníků řádu sv. Augustina. Náklady na stavbu hradil císař Karel IV. Chtěl stavbou uctít památku svého patrona císaře Karla Velikého. A odpovídá tomu i vzhled kostela. Má neobvyklou osmibokou loď, která se odvozuje od korunovačního kostela v Cáchách. S kostelem je spojena i romantická pověst, kterou do svého díla Staré pověsti české zařadil Alois Jirásek. Podle pověsti se stavitel spojil s ďáblem, aby klenba kostela byla pravým divem. Když dělníci měli odstranit lešení, stavitel dostal strach, že se zřítí. Podpůrné lešení zapálil a sám si vzal život. Klenba vydržela a dodnes návštěvníky udivuje. Dnes patří budova kostela k prostorám Muzea Policie České republiky.


Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého, foto: autorka.
Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Karla Velikého, foto: autorka.

Koncert zahájila Mirka skladbou Franze Schuberta Ave Maria. Obvykle se zpívá latinsky, my si ji vychutnali s českým textem. Hlavní aktérka nás přivítala a hned na úvod podotkla, že malinko pozměnila repertoár, aby lépe odpovídal prostředí kostela. Následovala skladba Habanera: L'amour est un oiseau rebelle z opery Carmen. Opera Georgese Bizeta měla v Paříži premiéru v roce 1875 a vzbudila veliký skandál. Publikum bylo šokováno. Příběh nešťastné lásky vojáka Dona Josého a cikánky Carmen, končící její vraždou, vzbudil velké pozdvižení. Postupem času si opera získala své příznivce a dnes patří k nejuváděnějším. Mirka měla trochu obavy, zda se árie do kostela hodí, ale podle nadšené reakce publika soudím, že určitě. :-)

Po ohnivé Carmen jsme se přenesli do českých luhů a hájů se Smetanovou operou Hubička. Premiéru opery v roce 1876 navštívil korunní princ Rudolf. Mirka vybrala Vendulčiny ukolébavky, které už stihly zlidovět. Přiznala, že ji od doby, co je maminkou velmi dojímají a proto při zpěvu myslí na lumpárny své ratolesti, aby je dozpívala. :-)

Mirčiným oblíbencem je Antonín Dvořák a nesměl v programu chybět. V plánu byly dvě varianty, buď zazní árie Měsíčku na nebi hlubokém nebo upravená Koronárie. Jakmile se začalo mluvit o Dvořákovi, publikum se začalo užulovat. Asi už tušíte, která skladba nakonec zazněla. :-) Ano, Mirka zpívala Koronárii aneb Žalozpěv jedné operkyně.

Hned dva zástupce měl na koncertě italský skladatel Giuseppe Verdi. Jako první zazněla Desdemonina modlitba z opery Othello. Othello je považován za jedno z vrcholných děl Verdiho. Desdemona skončila špatně a o nic lépe nedopadla ani hrdinka opery Trubadúr (Il Trovatore), která zazněla hned nato. Doufám, že se nepletu, ale myslím, že se árie Leonory jmenuje D'amor sull'ali rosee. Leonora v ní prosí o záchranu svého milého Manrica.

Do světa operet nás zavedla Čardášová princezna maďarského skladatele Emmericha Kálmána. Zažili jsme jednu velkou premiéru. Že je Mirka velmi dobrá textařka, to už víme. Aby se árie Sylvy Varescu Heia, heia, in den Bergen ist mein Heimatland mohla zpívat v kostele, upravila Mirka její text. Byla to tedy velká premiéra i pro ni. Navíc i zkouška, zda nesklouzne k textu, který je zvyklá zpívat v divadle. Výkon to byl obdivuhodný. :-)



Recitál se pomalu blížil ke svému konci a došla řada na muzikál. Prostor dostal skladatel Andrew Lloyd Webber. Z muzikálu Fantom Opery zazněla Christinina árie Wishing You Were Somehow Here Again, když Christine přichází na hřbitov, aby se poradila se svým otcem o svém životě. Místo otcova ducha však na ni čeká Fantom. Druhým zástupcem muzikálu se staly Cats a nejznámější árie kočky Grizabelly Memory.

Závěr recitálu patřil Wolfgangu Amadeovi Mozartovi a skladbě Alleluia z díla Exsultate, Jubilate. Publikum bylo nadšené a následoval potlesk vestoje. Jako přídavek si pro nás Mirka připravila píseň Dobrú noc má milá. Antonín Dvořák ji zařadil do svého cyklu V národním tónu, který dokončil v roce 1886. Obsahuje tři slovenské písně a jednu českou.

Mirku při zpěvu doprovázela klavíristka Magda Šírková a i ona má obrovský podíl na tom, že jsme si z koncertu odnášeli krásné zážitky.

Takže se vracím k úvodní myšlence. Všechno zlé je k něčemu dobré. V tomto případě je to stoprocentní pravda. Navštívili jsme krásný kostel, zažili úžasnou atmosféru a kochali se nádhernými melodiemi. Co víc si přát? :-)


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky