Nejtemnější hodina spolehlivě rozpláče

04.03.2018

Erskinová Barbara, Nejtemnější hodina, Brána 2014, 438 stran bez obrázků.


Blíží se vydání nových knih od mých milovaných autorů Dana Browna a Barbary Erskinové. Tak jsem si řekla, že je na čase, abych přerovnala knihovnu a udělala tak místečko pro nové přírůstky. No jo, jenže to zase skončilo úplně jinak. Nakonec jsem seděla, klečela, stála... a brala do ruky všechny své oblíbené knihy. Čas přestal existovat, když se mi dostala do ruky Nejtemnější hodina od zmíněné Barbary. Mám zatím všechny její knihy. Mám i své favority, např. Dům ozvěn, který jsem četla jako první a tudíž má i své stálé místo. Ale za nejlepší román, který jsem od ní dosud četla, považuji právě Nejtemnější hodinu. 

V létě 1940 začala letecká bitva o Velkou Británii. Uprostřed válečného konfliktu se mladá talentovaná malířka Evie Lucasová snaží prosadit a získat zakázku jako válečná umělkyně. Rodina ji v tom podporuje a podpořit se ji snaží i rodinný přítel Eddie Marston, který díky své pozici na ministerstvu dokáže leccos zařídit. Evie by mohla čekat oslnivá kariéra, ale právě se zamilovala do válečného pilota Tonyho, přítele jejího bratra Ralpha. Tráví s ním spoustu času a maluje jeho portrét, aby rodiče měli památku na svého syna, kdyby se mu ve válce něco stalo. Eddie žárlí a začíná proti Tonymu intrikovat. Tony a Evie se chtějí vzít, ale válka do jejich osudů zasáhne...

O sedmdesát let později se čerstvě ovdovělá kunsthistorička Lucy Standishová snaží postavit na vlastní nohy a učí se vést galerii. K tomu potřebuje odhalit tajemství obestírající jeden obraz právě od slavné malířky Evelyn Lucasové, který získal její manžel. Získává grant na knihu o Evelynině životě a seznamuje se s jejími potomky. Bezděky tak probudí dávno zasutou historii, o níž se záměrně mlčí. Ne všichni členové Evelyniny rodiny jsou jejím nápadem nadšeni. Evelynin vnuk Christopher Marston Lucy zastrašuje a zdá se být velmi nebezpečný.

V pořadí 13. román Barbary Erskinové je opět psán ve dvou časových liniích. Válečný příběh Evie a Tonyho je ukázkou každodenního života pilotů a strachu jejich rodin a milenek, že se jednoho dne už nevrátí domů. Barbara při psaní historických pasáží vycházela ze vzpomínek svého otce. Kontrastem je současná linka Lucy Standishové, která odkrývá neznámá fakta ze života Lucy a tím oživí dávné vzpomínky i duchy.

Barbara je mistr v popisování historických reálií. Sama autorka je vystudovanou historičkou a ke každé své knize provádí obsáhlý výzkum reálií. Obvykle se ve svých dílech zabývá dobou středověku, nebo zabrousí do časů ještě dávnějších. Nejtemnější hodina je tedy výjimečná už tím, že autorka zasadila příběh do historie méně vzdálené. Ale na škodu to rozhodně nebylo.

Kniha je velmi čtivá, charaktery postav jsou barvité a dokážou čtenáře vtáhnout. Duchařské příběhy mám moc ráda, ale závěr knihy Nejtemnější hodina mne dokonale dostal. Už dlouho se mi nestalo, abych u posledních asi 30 stran měla slzy v očích, a na konci jsem už doslova řvala jako želva. A slzy se mi vrací i s opakovaným čtením. :-)

Co musím hodně ocenit, je, že kniha obsahuje minimum chyb. Nějaký ten překlep jsem taky našla, ale oproti jiným publikacím, to bylo opravdu minimálně.

Pokud máte rádi knihy s duchařskou tématikou a trochou historie, tak můžu Barbaru Erskinovou všem doporučit a Nejtemnější hodinu obzvlášť.