Klánští - koncert virtuosů, 1. 9. 2021

19.09.2021

Jedno talentované dítě v rodině se vyskytuje běžně, dvě talentované děti či tři, to už je méně obvyklé, ale pořád to bereme. Ale, aby v rodině byli talentovaní všichni, to už je skoro neuvěřitelné. A přece se to děje. :-) Krásnou ukázkou takové rodiny plné talentů byl koncert s názvem Klánští - koncert virtuósů, konaný v rámci Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram. Členové rodiny Klánských patří k uznávaným umělcům a jsou ověnčeni řadou cen. Potkat všechny na jednom pódiu tak byla skutečně lahůdka. :-)

Program koncertu byl poskládán s matematickou přesností a vybrané skladby na sebe navazovaly číslem opusu či částí. Jako první zazněly Romantické kusy: 1. Allegro moderato a 2. Allegro maestoso. Antonín Dvořák je zkomponoval pro svého bývalého kolegu z divadla a jeho studenta hry na housle, který bydlel ve stejném domě jako skladatel. Sám Dvořák se k houslistům občas přidával se svou violou. Později je upravil pro housle a klavír. Pod názvem Romantické kusy byly vydány v roce 1887. V Divadle A. Dvořáka je na housle zahrála Klára Klánská.


Foto: Martin Andrle.
Foto: Martin Andrle.

Klavírní kvintet č. 2, A dur je považován za doklad Dvořákova vrcholného mistrovství. Poprvé ho posluchači mohli slyšet v roce 1888 na koncertě Umělecké besedy v pražském Rudolfinu. Zajímavou perličkou je informace, že po premiéře kvintetu zavítal do Prahy skladatel Petr Iljič Čajkovskij a Dvořákův kvintet zazněl při večeru pořádaném na jeho počest. Z klavírního kvintetu zazněla 3. věta Scherzo (Furiant) a 4. věta Finale. Allegro.

Následovaly Dvořákovy Slovanské tance, které mistr tvořil na objednávku hudebního vydavatele Simrocka. Měly být protějškem Brahmsových proslulých Uherských tanců. Antonín Dvořák měl velmi blízko k české lidové taneční hudbě, a proto se práce na zakázce ujal s radostí. Cyklus čtyřručních klavírních skladeb vznikal velice rychle. Souběžně s klavírní podobou Slovanských tanců vznikala i jejich orchestrální verze. Společně s otcem Ivanem Klánským usedl ke klavíru syn Lukáš Klánský. Zazněly Slovanské tance 5. Allegro vivace6. Allegretto scherzando a 7. Allegro assai.


Foto: Martin Andrle.
Foto: Martin Andrle.

Po přestávce jsme zabrousili do operní tvorby Antonína Dvořáka. Na úvod zazněla předehra   k opeře Rusalka a následovala árie Vodníka Ubohá rusalko bledá v podání operního pěvce, basbarytonisty Daniela Klánského. Opera Rusalka je notoricky známá, proto by bylo zbytečné se o ní obšírně rozepisovat.

Atmosféru šumavského kraje posluchačům přiblížila skladba nazvaná Klid lesa. Cyklus skladeb začal Antonín Dvořák komponovat na popud nakladatele Simrocka. Před odjezdem do USA upravil Klid lesa pro violoncello a klavír. Violoncellového partu se pro dnešní večer Adam Klánský.

Árií Knížete Kdo jest, jenž slovy vypoví nám Daniel Klánský připomněl Dvořákovu komickou operu Šelma sedlák. Libreto k opeře vytvořil Josef Otakar Veselý, který se se skladatelem seznámil během jeho návštěv v Akademickém čtenářském spolku. V 1877 zadal Dvořák své dílo k provozování Prozatímnímu divadlu.


Foto: Martin Andrle.
Foto: Martin Andrle.

V roce 1892, před odjezdem do USA, uspořádal Antonín Dvořák turné po českých a moravských městech. Vystupoval společně se svými přáteli, houslistou Ferdinandem Lachnerem a violoncellistou Hanušem Wihanem. Přímo pro vystoupení Hanuše Wihana složil Antonín Dvořák skladbu Rondo g moll s doprovodem klavíru. Později ji upravil i pro orchestr. My jsme si tuhle skladbu mohli užít v podání Adama Klánského. A musím se přiznat, že mi z celého koncertu utkvěla nejvíc. Koncert byl zakončen Slovanským tancem, který nesl číslo 8.

Sólisty doprovázela hned tři tělesa. Epoque quartet, Belfiato Quintet a Epoque orchestra. Komorní soubor Belfiato Quintet vznikl v roce 2005 a tvoří ho absolventi hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Členové kvintetu jsou členy předních orchestrů. Soubor vystupuje pravidelně v Čechách i v zahraničí. Multižánrový Epoque Quartet existuje již 22 let a má pověst špičkového a vyhledávaného tělesa. Spolupracoval s kapelami Monkey Business, Tatabojs, Clarinet Factory, realizoval koncerty a nahrávky s Michalem Pavlíčkem, Gregory Porterem, Dashou, Ondřejem Brzobohatým či Tomášem Klusem. Na poli klasiky doprovázel např. Dagmar Peckovou, Radka Baboráka, Adama Plachetku ad. Kolem Epoque quartetu se vytvořil Epoque Orchestra. Za deset let své existence účinkoval např. na prestižním festivalu Pražské Jaro a doprovázel Kabaret Wanted s Dagmar Peckovou. Podílí se na filmových, televizních a divadelních projektech. K nejznámějším patří hudba k seriálům První republika a Četníci z Luhačovic.


Foto: Martin Andrle.
Foto: Martin Andrle.

Všichni účinkující byli odměněni bouřlivým potleskem. Otec Ivan Klánský komentoval závěr koncertu slovy, že už jsme viděli všechny jeho ratolesti a víc už jich nemá. :-) Nadšení publika bylo obrovské a nikomu se nechtělo sál opouštět. A tak přišel na řadu přídavek. Protože bylo těžké vybrat, který člen rodiny by měl koncert definitivně zakončit, byla gentlemansky dána přednost dámě. Na závěr nám Klára Klánská zahrála Dvořákův Mazurek.

Z divadla jsem odcházela v téměř posvátné náladě a pocit opojení z hudby vydržel velmi dlouho.